Saturday, December 19, 2009

River For Next Generation~~~

Saturday, December 19, 2009

Salam Muhibbah

Tarikh : 16 Disember 2009
Tempat : Hutan Lipur Kanching
Aktiviti : Membersihkan Kawasan sekitar Hutan Lipur Kanching
Anjuran : UMAGS Shah Alam.

Pada 16 Disember 2009 yg lalu, bertempat di Hutan Lipur Kanching satu program "River for Next Generation" telah berjaya dianjurkan oleh Club UMAGs Shah Alam. Program yang mendapat sokongan dari pihak MBSA ini telah disertai seramai 37 orang peserta yang kesemuanya terdiri daripada pelajar Unisel dari berbagai fakulti. Penasihat program En.Tn.Badli Shah turut serta dalam program ini. Objektif utama prpgram ini dianjurkan adalah untuk meneruskan lagi aktiviti River Rangers dan sekaligus memupuk semangat cintai alam sekitar dan sungai kita agar ianya dapat diwariskan kepada generasi akan datang. Dalam masa yang sama, pemeriksaan terhadap kualiti air di Hutan Lipur Kanching ini turut dijalankan oleh para peserta atas kendalian En. Tn.Badli Shah.

Seawal jam 7.00 pagi, para peserta telah mula berkumpul di Unisel. Kesemua peserta kelihatan sangat teruja dan bersemangat untuk menjayakan program ini. Tepat jam 8.30 pagi bas mula bergerak meninggalkan perkarangan Unisel menuju ke destinasi yang telah ditetapkan. Doa turut dibacakan oleh saudara Atan dengan harapan program ini diberkati oleh-Nya.

Setibanya di sana, rombongan kami telah disambut oleh sekumpulan kera yang seolah2 menantikan kehadiran kami di sana. Para peserta telah dibahagikan kepada 3 kumpulan dan setiap kumpulan telah diamanahkan dengan check point masing2.
Kumpulan 1: Air terjun tingkat 1
Kumpulan 2: Air terjun tingkat 4
Kumpulan 3: Air terjun tingkat 7
Setiap kumpulan ditugaskan untuk mengutip sampah disekitar kawasan 'amanah' masing2. Pada hari tersebut, suasana di sana agak meriah dengan kehadiran pengunjung yang memanfaatkan musim cuti sekolah ini dengan membawa keluarga masing2 untuk berkelah. Mereka turut memberi sokongan yang positif kepada program ini.

Sepanjang aktiviti membersihkan kawasan, para peserta telah memberikan kerjasama yang baik. Mereka bekerjasama untuk mengutip sampah sarap yang bertaburan di sana. Ternyata sampah sarap masih banyak dibuang sesuka hati oleh para pengunjung di kawasan rekreasi ini. Keadaan seperti ini seharusnya tidak lagi berlaku sekiranya para pengunjung mempunyai semangat cintakan alam sekitar.


Sepanjang aktiviti pembersihan dijalankan, En. Tn Badli Shah dengan beberapa orang peserta telah menjalankan pemerhatian terhadap kualiti air disana. Pemerhatian dilakukan di ketiga-tiga kawasan check-point yang telah ditetapkan. Hasil daripada kajian yang menunjukkan bahawa kualiti air disana berada di tahap yang bersih.

Selesai membersihkan kawasan sekitar tersebut, para peserta dibenarkan untuk bermandi-manda.......

Diharapkan program2 seperti dapat dijalankan secara berterusan untuk menjamin semangat cintakan alam sekitar akan sentiasa mengalir dalam diri setiap individu.....

Sekian...


0 comments:

Post a Comment